A Black Sabbath, Ozzy Osbourne kirúgása után a feloszlás gondolatával játszott, ezért a Rainbow-ból átlépő Ronnie James Dio érkezése nem is jöhetett volna jobbkor. (A zenekar 10 éves szülinapját azért Ozzy-val együtt ünnepelték meg.) A Led Zeppelin megtörte hallgatását és piacra dobta "In Through The Out Door" albumát, ami egy mély gondolatvilágú és nehezen befogadható alkotás lett. A vibráló feszültséggel teli zenemű baljós hangulata mintha a rövidesen bekövetkező szomorú eseményeket vetítette volna előre. Az albumot kegyetlenül lehúzták a kritikusok, ötlettelen blöffnek nevezték az egészet, de a rajongók megértették a nóták üzenetét, így Angliában és Amerikában a toplisták élére állt a korong.
A Scorpions, Michael Schenker gitárossal megerősödve kiadott, és "Lovedrive" címmel ellátott hatodik sorlemeze embertelen jó lett, a banda új zenei arcát mutatta be rajta, a hangzás bizonyos mértékben egyszerűsödött és modernizálódott, ezzel egyidejűleg a dalok slágeresebbek, mégis keményebbek lettek. A Thin Lizzy "Black Rose" albuma is hozta a kívánt szintet, a zenekar egyik gitárosának, név szerint Gary Moore-nak kifogástalan játéka különösen jó kritikákat kapott.
A Motörhead három lemezt is piacra dobott ebben az évben. Az "Overkill" és a "Bomber" hangzóanyagokon tovább csiszolódott és tökéletesedett a csapat stílusa, egyre nagyobb tömegek kapták fel a fejüket a banda elsöprő erejű zenéjére. Nem is csoda, hiszen a kortársaikhoz képest brutálisan kemény, extrém zajos és pokolian sebes zenét játszottak, nem feledkezve meg a rock ’n’ roll fílingről sem. "Overkill" című daluk az igazán gyors és goromba műfajok egyik korai iskolapéldája lett, melyben Phil "Philty Animal" Taylor dobos a dupla-nagydob használatának újfajta megközelítésével, egy később nagyon népszerű dobtechnikával (duplabasszus) rukkolt elő. A zúzós nóták mellett, Lemmy a góré whiskey áztatta és a bagótól reszelős hangja a zenekar ikonikus védjegyévé vált. Ebben az évben végre kiadásra kerülhetett az "On Parole" című első lemezük is, ami ’76-ban nem jelenhetett meg. (A United Artists lemezkiadó nem volt meggyőződve arról, hogy az album kellő kereskedelmi potenciállal rendelkezik, és amíg a zenekar nem futott be, nem akart pénzt ölni a lemez terjesztésébe.) Newcatle-ben három zenekar, a Guillotine, a Dwarf Star és az Oberon tagjaiból verődött össze egy sátánimádó trió, mérges zenéjükhöz elég találó nevet választottak: Venom.
A Judas Priest, japán koncertkörútja felvételeiből állított össze koncertlemezt ami "Unleashed In The East" név alatt jelent meg. Ez a kiadvány minden idők egyik legjobb élő albumának számít, annak ellenére, hogy a pletykák szerint a felvétel nem is koncerten készült, csak utólag keverték rá a közönségzajt. A környezeti zajok tényleg kicsit furcsán szólnak, viszont a dalok hallhatóan élőjáték eredményei, és valami olyan extra energiát sugároznak, hogy a hallgató rögvest a helyszínre képzeli magát. Az egész felvétel dinamikus és magával ragadó, egy kifogástalan teljesítményt nyújtó zenekar legjobb pillanatait örökítve meg. (Évekkel később Rob Halford a zenekar frontembere egy interjúban kijelentette, hogy a zene valóban élő, de az eredeti felvételen tönkrement az éneksáv, ezért a vokált stúdiókörnyezetben újrarögzítették!)
"Highway to Hell" címmel jelent meg az ausztrál AC/DC együttes hetedik albuma, ami minden korábbi kiadványuknál népszerűbb lett, ezáltal hozzájárult rajongótáboruk jelentős növeléséhez, és végre meghozta számukra a várva várt átütő sikert. A nagylemez 17. helyig jutott a Billboard 200-as lemezeladási listáján, Angliában a toplista 8. helyét érte el, és ezek az eredmények a zenekar addigi történetének kimagaslóan legjobb szereplései voltak. Az albumot promotáló világkörüli turné párizsi fellépését filmre vették, és a koncertfilmet a mozik "Let There Be Rock" címen a következő év őszén az egész világon bemutatták.
Ritchie Blackmore, Graham Bonnet énekest vette be a Rainbow-ba, és a vele készült "Down To Earth" album már egy merőben más bandát mutatott. A megváltozott hangzást egyszerűbb dalszerkezetek és dallamosabb világ jellemezte, de a lenyűgöző technikai tudás és a jó ötletek most is a legtöbb dalban jelen voltak. A "Since You’ve Been Gone" és az "All Night Long" dalok rövid időn belül megaslágerekké váltak.
A KISS új "Dynasty" lemeze elkészítéséhez külsős dalszerző segítségét is igénybe vette, egy Desmond Child nevű magyar származású énekes/zeneszerző/szövegíró nevű úriember állt a zenekar szolgálatába. Maga a lemez modernebb és slágeresebb lett, a húzósabb hard rock témáktól kissé elmozdultak a dallamosabb nóták felé. A korong vezető dala a disco-s stílusú megasláger az "I Was Made for Lovin' You", a zenekar egyik legsikeresebb örökzöldje lett. A Van Halen második lemeze is káprázatosan jól sikerült. A "Van Halen II" a Billboard lista 6. pozíciójáig jutott, és csak Amerikában 6 millió példányban kelt el, míg az angol albumlistán a 23. helyet érte el. Ezen a korongon hallható az első Top 20-as slágerük, a "Dance The Night Away". A Riot, "Narita" produktumán hatalmasat lépett előre, ezen az anyagon a prog-rock hatások jelentősen csökkentek, helyette az erőteljes és gyors riffek vették át az uralmat, a zenemű nagy része már a későbbi speed metal műfaj szellemében fogant.
Ebben az évben alakult meg a progresszív heavy/power Crimson Glory zenekar elődje a Pierced Arrow (később Beowulf), és a Vicious Rumors, valamint a következő évtized egyik legmeghatározóbb doom metal zenekara a Chicago-i Trouble is.
Európában a punk nagyon visszaszorult, a tavalyi év folyamán a Sex Pistols is bedobta a törülközőt. Sajnos februárban a banda ex-basszusgitárosa Sid Vicious meghalt kábítószer túladagolásban. A negatív tendencia ellenére a műfaj nagyon is éreztette hatását, új bandák jelentek meg a színen, akik a punk után ismét a kemény rockban látták a fantáziát, ám a régi nagyok porosodó zenéje helyett valami másba kezdtek. Ebben az "újhullámos" hangzásban persze továbbra is ott volt a régi hard rock örökség, de a blues-os hatások eltűntek, és a muzsika egyre inkább kiegészült a punk agressziójával és lendületével. Angliában az Iron Maiden nevét kezdték emlegetni, eközben honfitársa a Saxon is kijött névadó debütalbumával, Németországban pedig egy Accept nevű formáció jelentkezett bemutatkozó korongjával. Svédországban négy alapító tag Europe néven kezdett zenélni (billentyűst csak a második album kiadása után vettek be), Finnországban beindult a Hanoi Rocks, míg Angliában a súlyosabb "doom"-os stílus kedvelőjeként startolt el a Witchfinder General.
Az már ekkor is tisztán látszott, hogy a hangzás meg fog újulni, és következő metal évtized a teljes zenei világot fel fogja forgatni.